تفاوت چک و سفته

چک و سفته - 3 سال پیش توسط ستاره باقری بروزرسانی شد.

تفاوت چک و سفته

...
باقر ابراهیمی
14 بهمن 1399

بین چک و سفته در پرداخت چه تفاوتی وجود دارد ؟ کدام یک اعتبار بیشتری دارد؟

...
فرشته گوهری
14 بهمن 1399

چک و سفته از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند که تعدادی از آن‌ها را برایتان آورده‌ایم:
1-چک جنبه کیفری دارد و می‌توان ضمن مجازت صادرکننده سریع‌تر مبلغمندرج در آن را وصول کرد در حالی که سفته از چنین قابلیتی برخوردار نیست.
2-چک یک سند عادی ولی لازم‌الاجراست اگر چک به نمایندگی صادر شود مثلا توسط مدیرعامل یک شرکت در این صورت مدیر عامل و شرکت برای پرداخت وجه آن مسئولیت تضامنی دارند یعنی هم مدیرعامل مسئول است و هم شرکت.
3- در خصوص چک مبدأ خسارت تأخیر تادیه از تاریخ مندرج در چک محاسبه می‌شود.
4- اعتراض به چک بسیار راحت‌تر از سفته است و شما میتوانید بدون هزینه‌ گواهی عدم پرداخت بگیرید در حالی که سفته مستلزم واخواست و پرداخت هزینه است.
5-چک در حکم یک سند لازم‌الاجراست و می‌توانید برای دریافت وجه آن از طریق اجراء ثبت اقدام کنید.
6-وقتی از کسی چک داشته باشید می‌توانید پول را از حساب او خارج کنید در حالی که سفته این امکان را به شما نمی‌دهد و برای خارج کردن پول از حساب بدهکار اصولا نیاز به حکم مراجع قضایی دارید.
7-رسیدگی به شکایات و دعاوی جزایی و حقوقی مربوط به چک در دادسرا و دادگاه به صورت فوری و خارج از نوبت به عمل می آید.
8- صادرکننده چک در هنگم صدور آن یک اعتبارسنجی نسبی انجام می‌دهد که طرف مقابل چک برگشتی نداشته باشد یا معرّف داشته باشد و ... در حالی که در خصوص سفته اعتبارسنجی وجود ندارد
9- در چکی که صادر می‌شود نام فرد قید می‌شود و به راحتی می توان چک را منتسب به صادر کننده کرد در حالی که در سفته ممکن است کسی که آن را صادر کرده اعلام کند که من این سفته را امضا نکردم به همین دلیل در عرف در مورد سفته علاوه بر امضاء از فرد اثر انگشت هم گرفته می‌شود.
10- وقتی چکی برگشت می‌خورد این امر برای بدهکار تبعات بانکی به دنبال داردمثلاً امکان گرفتن دسته چک یا استفاده از برخی تسهیلات بانکی را ندارد اما سفته این تبعات را ندارد.
از مجموع این نکات می توان اینگونه نتیجه گرفت که اگر شخصی بدهکار باشد و یک بدهی او مستند به چک و بدهی دیگرش مستند به سفته باشد زمانی که بخواهد در مورد پرداخت یکی از این دو بدهی تصمیم گیری کند از منظر تحلیل اقتصادی ترجیح می‌دهد که بدهی ناشی از چک را تسویه کند و از طرف دیگر برای طلبکار هم بهتر است که حتما از بدهکار خودش چک دریافت کند تا سفته.