اجرای رای داوری

داوری و دادگاه - 3 سال پیش توسط ستاره باقری بروزرسانی شد.

اجرای رای داوری

...
علیرضا
16 دی 1399

با سلام
بعد از صدور رای داور آیا این رای قابلیت اجرایی داره یا اگر کسی به این رای اعتراض داره باید به دادسرا مراجعه کنه و بعد از اینکه دادسرا رای صادر کرد قابلیت اجرایی پیدا می‌کنه ؟

...
فرشته گوهری
16 دی 1399

رای داور قطعی است و داور بعد از صدور رای آن را به طرفین ابلاغ می‌کند. طبق ماده 488 قانون آئین دادرسی مدنی هر گاه کسی که محکوم شده رای را تا بیست روز پس از ابلاغ رای داور اجرا نکرد شخصی که رای به نفع اوست می تواند از دادگاه تقاضای صدور اجرائیه کند و طرف مقابل 10 روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه فرصت دارد که رای را اجرا کند و اگر اجرا نکرد با کمک قوای قهریه دادگاه می‌توان رای را اجرا نمود.
در مورد اعتراض به رای داور هم مهلت اعتراض 20 روز است و اگر فرد محکوم‌علیه در این مدت به رای داور اعتراض نکرد بعد از انقضای این مدت اعتراضش شنیده نمی‌شود. اگر در مدت 20 روز اعتراض کند و تقاضای بطلان رای داوری را داشته باشد این امر مانع تعقیب عملیات اجرایی نخواهد بود مگر اینکه معترض تقاضای توقف اجرای رای داوری را داشته باشد و دادگاه هم با آن موافقت کند، که در این صورت توقف اجرای رای داور منوط به سپردن یک مبلغی به عنوان خسارت به صندوق دادگستری است.